Wat is Study Mastery?

Study Mastery is opgericht door Ferdinand Brand, in samenwerking met betrokken collega docenten / onderzoekers, omdat we vonden dat meer mensen recht hebben om het beste uit hunzelf en hun studie te halen. Afgelopen jaren hebben we veel onderzoek kunnen doen naar thema’s die met optimaal studeren te maken hebben. Thema’s die onderzocht zijn, zijn onder andere: zelfregulerend leren, zelfsturend leren, motivatie, mindset, overtuigingen, studiestrategieën, planningen maken en planningen nakomen. De overtuiging dat elke student optimaal moet kunnen studeren, is de motivatie geweest om te starten met de op onderzoekgerichte Master: Leren  & Innoveren.

Uit al het onderzoek is Study Mastery studeermodel ontwikkeld en dit hebben we kunnen testen en verbeteren door gezamenlijk verschillende innovatietrajecten op te zetten, bij te stellen, te verbeteren en weer te testen. In de praktijk bleek nog sterker wat in de wetenschappelijke literatuur gevonden werd:
Het is zó impactvol om op de goede manier aandacht te besteden aan hoe je studeert. En tegelijkertijd is er zo weinig kennis over dit onderwerp bij zowel docenten als studenten. Evaluaties  van deze onderzoeken lieten zien dat studenten zelf veel meer invloed konden hebben op hun resultaten. En die resultaten na interventies en innovaties significant omhoog gingen.

Inmiddels hebben we diezelfde resultaten ook kunnen behalen bij tal van doelgroepen variërend van studenten  in het MBO, HBO en WO tot docenten.

Omdat we als missie hebben dat zoveel mogelijk studenten de kans moeten krijgen om het maximale te bereiken, staat officieel vastgelegd dat 10% van de winst in tijd en/of geld wordt gedoneerd aan onderwijs gerelateerde goede doelen.

Study Mastery

Meer weten over Ferdinand? Lees zijn persoonlijke verhaal.

Ik vind het belangrijk om iets meer over mezelf te vertellen, zodat duidelijk wordt dat ik absoluut geen leertalent ben, dat ik niet in 1 dag een expert op dit gebied ben geworden. Ik heb me gewoon op dit onderwerp vastgebeten en kan nu anderen helpen antwoorden te vinden, waar ik zelf, als student, lang heb gezocht.

Zo was ik op de basisschool  geen super leerling. Ik las heel langzaam, dus ik kreeg standaard extra stencils met taalopdrachten mee en ik zat in het ‘aparte’ leesgroepje. Later in m’n ‘studiecarrière’ ben ik bij de Vrije Universiteit beland (en gestrand). Ik struikelde over het vak statistiek. Of misschien wel meer omdat ik het gevoel had er niet thuis te horen. Ik was niet goed genoeg voor de Universiteit. Ik weet het nog precies. Ik kreeg een mailtje met de mededeling dat ik een 5,0 had behaald voor de toets. Ik had niet goed geleerd. Ik had me gefocust op vakken waar ik beter in was. Nadat mailtje heb ik me bijna direct uitgeschreven en ben ik andere studies gaan doen. Nu achteraf, had ik nog zoveel kunnen proberen, maar toen was ik vooral bang dat het na inspanning nog steeds niet zou lukken, dus deed ik maar niets. Op die manier kon ik m’n zelfbeeld in tact houden (altijd handig) en had ik een excuus.

Omdat het onderwijs en mensen in staat stellen om groei te behalen, me toch bleef intrigeren, heb ik m’n docentenopleidingen behaald. Maar ik kon daar niet genoeg antwoorden in vinden, daarom ben ik extra onderzoeken gaan doen en heb ik me ingeschreven bij de Master Leren & Innoveren. Deze opleiding draaide in de kern om onderzoek doen in je bij je studenten in je eigen thema. Ik mocht me dus de hele opleiding lang bezig houden met het enige onderwerp dat me echt interesseerde: hoe kan ik studenten beter leren studeren? Wat zijn de geheimen? Wat zorgt voor succes? De onderzoeken en antwoorden die ik heb gevonden, leverde me een cumlaude diploma op waarbij ik m’n masterthesis kon afsluiten met een 9,5. Deze thesis was het begin van nog meer onderzoek, innovatie en verdieping in effectief studeren door bijvoorbeeld samenwerkingen met MBOrijnland, Researchlab en Universiteit Leiden. Inmiddels, nog honderden artikelen en boeken verder, hebben we bij Study Mastery een methode kunnen ontwikkelen die iedereen kan helpen stappen te zetten in hun ontwikkeling. Pas nu durf ik te zeggen dat ik een expert ben geworden in effectief studeren en dat ik jou kan helpen met het vinden van antwoorden op vragen die ik zelf zo lang heb gezocht.

Ferdinand